lördag 12 december 2015

Lärarutbildningen

Hämtade ut höstens tenta idag - och hade för tredje gången under utbildningen fått VG, högsta betyg. Vilken lättnad, vilken lycka - det är över och det gick bra! Det är då inte ofta jag kan se ett VG på något av mina arbeten, men desto gladare blir man då de bokstäverna uppenbarar sig.

Denna höst har varit ett pedagogik-block, och kurserna har innehållit bl.a bedömning, motivation, specialpedagogik och rösten. Jag tänkte berätta lite mer om just den sista biten.
Vi har haft tillgång till undervisning av duktiga logopeder, som har preppat oss gällande röst och tal inför läraryrket. Som lärare är rösten A och O, och jag skulle säga att idrottsläraren nästan har mest behov av röstträning. 

Röstanalys
För några dagar sedan fick jag möjlighet att utvärdera min röst och mitt tal, där jag fick läsa upp olika ord och texter. Logopeden har då gett tips på vad jag ska tänka på då jag pratar samt vad jag kan träna på inför och under yrkesverksamma livet som lärare. Som lärare är ju rösten på ett vis vårt levebröd, vi är inte värda mycket utan röst, och att kunna använda den på bästa möjliga sätt är viktigt för vår undervisning. Röstanalysen var väldigt givande och jag rekommenderar att även om man inte har besvär med rösten, besök gärna en logoped eller annan person som kan hjälpa dig i tal/ge förebyggande tips. Oavsett om du är föreläsare, läkare eller dagisfröken. 
Enligt logopeden skall man inte harkla sig. Sluta med det! Man ska istället försöka svälja bort irritationen, ta ett glas vatten.

Just nu har vi inte mycket kvar av denna termin. Nu återstår ett redovisningsseminarium på fredag, opponeringsseminarium nästa veckas fredag, nån enstaka lektion och därefter är det jullov. Under julen skall vi framställa en litteraturstudie, men det känns inte så märkvärdigt. Så jag kan nog säga att det blir ett så gott som ledigt jullov. Jullov innebär oftast jobb för min del, men nu blir det endast nån dag i bageriet - helt ofattbart! Vi tog ett smart beslut, jag och Roger, när vi bestämde oss för att vara i Umeå över nyår. Jag tror denna jul och nyår blir perfekt för oss!

Lollipop firar självklart jul och nyår med oss också.
Här har hon har precis samlat sig, på favoritmattan, efter racing i vardagsrummet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar