söndag 6 mars 2016

ÄRLIGA LISTAN

Denna lista snurrar runt på bloggar hemma i Finland och är kopierad av en annan finlandssvensk bloggare. Jag tänkte det vore en kul grej att fylla i, så varsågoda!

NÄR GRÄT DU SENAST OCH VARFÖR?
Förra veckan. Jag var uppgiven över att jag har så många saker jag VILL göra men inte får ihop tid, ork, och pengar till att göra.

TRE SAKER DU AVSKYR
När det är riktigt stökigt/råddigt/ofräscht.
Att min hy blir så himla irriterad på vintern.
Att personer inte kan bestämma sig - oavsett om man ställer en Ja/Nej fråga eller en öppen fråga.. Jag kan bli oerhört irriterad av att inte få något svar, eller "jag vet inte".

HUR VAR DU I SKOLAN?
Det var väl lite olika genom olika stadier av skolgången. Men jag skulle säga att jag var en blandning av en efter-apare och en originell tjej. Jag var ganska medelmåttig i skolämnena och tyckte det mesta var någorlunda intressant. Jag var inte den stökigaste i klassen.

VAD BLIR DU STRESSAD AV?
Jag blir stressad om jag får känslan att jag har glömt nåt. Jag blir alltså inte stressad av att ha tusen grejer pågång, eller av att det blir bråttom, utan jag har hellre mycket pågång. Men börjar jag "tappa bort mig" i det hela, då kan jag känna mig stressad.

TRE SAKER DU ÄLSKAR:
Att jobba med barn och ungdomar, vilket även kan va hårslitande, men oftast är det himmelskt. Jag älskar att röra på mig, jag blir nästan knäpp om jag sitter stilla en hel dag. Som sista grej säger jag bekväma kläder - jag har kasserat alla vanliga jeans, äger exempelvis inga "riktiga jeans" mer, för dom är helt enkelt något av det jobbigaste att vistas i. HURRAA för tights!!

HUR TROR DU ATT ANDRA UPPFATTAR DIG?
Jag tror folk ser mig som en sprudlande person, men som ändå inte tar så mycket plats. Att jag är något mittemellan - jag är inte den som syns och hörs mest, men absolut inte blyg heller. Jag har vänner av alla möjliga slag/personligheter, så tror också att jag uppfattas som en person som anpassar mig efter umgänge och kan umgås med de flesta. Jag tror även jag ses som ganska lättsam, blir inte panikslagen av minsta lilla och tycker det mesta är lugnt liksom.

HUR UPPFATTAR DU DIG SJÄLV?
Jag ser mig själv till stor del som jag TROR att andra uppfattar mig. Men jag uppfattar mig själv som livligare och mer energisk än vad jag kanske verkar utåt.

EN SITUATION SOM DU TYCKER ÄR JOBBIG / PINSAM:
För att nämna endast en situation, så är det nog om man ska hälsa eller inte, exempelvis när man träffar någon bekant i förbifarten och inte vet om man ska hälsa eller inte. Och ska man stanna till och småprata eller inte.
Men jag tycker det är överlag jobbigt/pinsamt vid situationer då jag är påväg att skämta eller besvara något på ett kul sätt, och jag är påväg att börja dra det på finlandssvensk dialekt, men abrupt hamnar korrigera det som kommer ur min mun när jag ska kommunicera med svenskar.. Det blir bara så fel..

NÄR KÄNNER DU DIG SOM VACKRAST?
Olika från dag till dag och vilken tid på dygnet. Oftast när jag precis vaknat efter en riktigt god natts sömn, eller när jag fått fixat till en snygg sminkning. Överlag känner jag mig vacker på sommaren, min hy mår mycket bättre på sommaren och man ser sådär sommar fräsch ut.

VAD SKRATTADE DU SENAST ÅT?
Såg ett klipp på en urartande gräsklippning, killen som körde gräsklipparen bar endast kalsonger och en luva över huvet och gjorde nåt som såg ut som en regndans - och jag trodde dessutom det var min sambo som utförde allt detta, vilket gjorde det ännu roligare!

NÅGOT DU FUNDERAT MYCKET ÖVER?
Var jag är i livet om 5 år. Det kan hända vad som helst! Bor vi kvar i Sverige? Bor vi i Rogers hus i Finland? Har jag jobb eller vad håller jag på med? Utökat familjen? Haha jaa hörni..

TRE SAKER DU ÄR RÄDD FÖR:
Att få en livshotande sjukdom.
Vara med om en hemsk olycka.
Att det händer någondera med min partner/närstående.

ETT YRKE DU TROR DU SKULLE VARA DÅLIG PÅ:
Yrken som innebär kontorstjänst. Som sambon skulle säga - pappersvändare. Jag tror jag skulle va dålig på alla jobb som innebär att man sitter i sin lilla bubbla vid sitt eget skrivbord och har i princip självständigt arbete. Minsta möjliga interaktion med folk = okoncentrerad, hemskt uttråkad och olycklig tjej.

SLUTLIGEN, ETT YRKE DU TROR ATT DU SKULLE VARA BRA PÅ
Lärare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar