onsdag 2 mars 2016

Sömn

Idag har jag lite tankar kring det som upptar ca en tredjedel av dygnet - att sova!

Sömn har egentligen aldrig varit ett problem för mig. Med ett problem menar jag att kunna sova/hitta sömn. Min riktlinje med sömn är 8 timmar, men gärna mer, haha. Jag skulle säga att det nästan alltid har varit så, sen jag själv började välja sovtid alltså. I många år har jag gått och lagt mig senast klockan 23 alltså helst innan det. För ca 1 år sedan ändrades min rutin, Roger och jag flyttade tillsammans här i Umeå, och Roger är en nattuggla. Jag har tydligen inte riktigt klarat av att hålla min egen rutin, utan håller mig vaken tills han  är redo att gå och lägga sig. Nån gång har jag gått och lagt mig före kl.23, och det har liksom känts knasigt på nåt sätt, så jag har konverterat till natt-suddandet som jag kallar det (även om det inte är SÅ sent vi går och lägger oss). Jag sover alltså fortfarande mina dryga 8 timmar varje natt.

Tillbaka till detta med att KUNNA sova. Jag har alltid somnat inom 1 minut från att jag lagt huvet på kudden och det har blivit tyst. Så även idag. De få gånger jag inte har somnat direkt går att räkna på två händer. Och när jag väl sover så sover jag TUNGT. Man kan väl säga att jag har fått gåvan att sova.
Några gånger har jag ändå märkt att jag inte varit trött när det börjar bli läggdags (somnar ändå, men har inte varit trött). Varje gång detta har hänt har jag konstaterat att jag inte har varit särskilt fysiskt aktiv den dagen.

Nu som då får man höra folk som säger
"Jag har så himla svårt att hitta sömn, liksom jag kan bara inte somna, och jag fattar inte varför?!"
Mitt tips till er när ni har svårt att sova - vad har ni gjort det senaste dygnet?
Ta reda på vad det är som gör att ni inte kan sova, ni kanske behöver ändra era vanor.

Jag tänkte dela med mig av några tips jag endera hört/läst om, så ni kan ju ta det med en nypa salt;


  • Precis som du kanske gjort just nu är det ibland bättre att stiga upp ur sängen och göra något helt annat istället för att ligga i sängen och grubbla.
  • Ät inte sent på kvällen
  • Ha papper och penna nära sängen. Vissa människor får sina bästa idéer när de försöker somna, fortsätt med det men skriv ner dem och gå vidare till att somna. Ligger du och ”jonglerar” idéer är det kanske precis det som hindrar dig från att somna.  
  • Var fysiskt aktiv i någon mån varje dag, så pass att du blir trött av det, gärna minst 1 timme om dagen. Undvik dock att träna strax innan läggdags.
  • Ha det svalt där du sover.
  • Drick gärna varma drycker på kvällen.
  • Arbeta inte i sängen. Hjärnan kan då ställa in sig på att sängen är för vardagsaktiviteter och inte sömn
  • Gör sådant du tycker om att göra. Acceptera att du inte kan somna eller att du kommer att få lite sömn inatt. Du kommer att få en jobbig dag imorgon men det kan lösas till viss del med kaffe och dylikt. Det är inte hela världen! Genom att acceptera detta faktum tar du bort moment-22 stressen man får. Man blir stressad över att man inte kan somna och kan inte somna för att man är stressad. Strunta i att försöka. Njut av att du, just nu, är ledig och inte behöver göra nånting istället!

Ha en fin onsdag!
Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar