tisdag 17 november 2015

De måste skämta!?

Det var min första tanke när jag hörde om diskussionerna kring träningsformen yoga. Ja, jag ser det som en träningsform, inte som en religiös ritual som det tydligen är stämplat som enligt en del andra.
Första gången jag hörde om det fnissade jag och trodde det var en skämt, som något man skojjat om på en hemmafest. Sen när jag insåg att detta verkligen diskuteras och argumenteras kring, blev jag mållös. NI MÅSTE SKÄMTA.

Något jag läste idag, som bara är ett ytskrap av allt som finns ute;
http://www.bibelfokus.se/yoga

Som ateist, får inte jag heller yoga då, eller vadå?
Hur är det då för en kristen som haft fysiska/psykiska problem, men börjat yoga, och detta har hjälpt dem till en fantastiskt bra vardag. Ska de då berövas detta, bara för att någon nu har börjat opponera sig mot yogan?

Jag kan förstå att inte alla gillar yoga, självfallet, men behöver man hitta fel i allt man själv inte tycker om? Det känns som att detta är fallet.. Någon som tycker yoga ser löjligt ut och bara för det måste få andra att tycka lika genom att dra ett stort svart täcke över det som att det är religiöst, och dessutom för hinduer.

So what om det är hinduism inblandat i yogan, om inte jag ser det som hinduism eller något religiöst över huvudtaget - då är det inte det. Det blir väl vad man gör det till, om jag åkallar andar och gudar och vem vet vad, då kan man väl kategorisera det. Men om jag gör mjuka rörelser för att stärka min kropp och tänker på min andning och syreupptagningsförmåga, då är det för mig en träningsform. Precis som att va ute på promenad eller vilken annan "tillåten" motionsform som helst.

De som anser att yoga är förbjudet, ser inte ni den hälsosamma och positiva effekten av yoga? Skulle ni se snett på er familjemedlem om den yogar och lovordar yogan?

För mig är detta lika knasigt som att jag skulle propagera att man inte får springa utomhus.

Ursäkta mitt lilla utbrott. Men jag tycker helt enkelt detta är löjligt.
Finns det inte värre grejer i världen att haka upp sig på och lägga sin energi på att motverka?

Tror det är bäst jag slutar där.
Nu ska jag fortsätta skriva av mig på skoluppgifter emellan, och sen möta upp sambon på gymmet.
Dags att återse Iksu, och kicka igång kroppen med lite Indoor Walking och armträning.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar