onsdag 25 november 2015

Finland vs Sverige

Jag måste bara påpeka en grej som troligtvis många finländare märker när de vistas/bor i Sverige - att vänta/inte vänta vid övergångsställen.

Jag verkar va en av de få i Sverige som gillar mitt liv som det är, som är rädd för mitt liv i trafiken, av den sort så att jag stannar om ett fordon kommer där jag ska korsa vägen. Min upplevelse är att ca 1 på 100 stannar till när ett fordon närmar sig, resten cyklar/går rakt över utan att knappt titta till sidorna ens. Som om det kvittar om en bil kommer och inte ser en, för att det är min "rätt" att gå/cykla över här. Hjälper det när man ligger på akuten sen?

Vad som hände mig idag var att jag kom cyklande hem från skolan, hoppade av cykeln vid övergångsstället och inväntade bilen som närmade sig, så att den skulle få köra. Bilen saktar in, och av det förstår jag att bilisten låter mig gå över först. Då jag är nästan halvvägs över trampar han på gasen och kör över ändå! Överrumplad och förbannad lämnade jag mitt på vägen för en sekund, tills en barnvagsrullande mamma tittade konstigt på mig.
Mysko man. Hoppas damen som satt bredvid bannade honom.


Ikväll har vi simskoleavslutningar på Iksu, och jag ska småningom åka dit och förbereda lektionerna.
Men innan dess, avnjuta kaffe!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar