onsdag 18 november 2015

Tent

I Finland säger man tent, i Sverige tenta.
Hur som, så har jag skrattretande svårt att läsa inför tent/plugga. Uruselt tålamod. Hur intressant det än är. Jag tycker helt enkelt inte om att läsa.
Som tur är så har jag fattat detta för ganska många år sedan, och istället följt med bra på lektioner och föreläsningar, för att kompensera mitt dåliga läshuvud. Hittills har det funkat, så månne det inte gör det även denna gång.

Jag har försökt mig på att göra läs-scheman, vilket inte har funkat. Jag har försökt göra bort alla måsten, innan jag tar itu med läsandet, funkar inte heller (man hittar ju alltid på något att göra ändå).
Så, det får vara. Istället för att pressa det så inväntar jag med spänning på den dag jag självmant kommer att vrål-läsa en hel bok. För att förtydliga är detta ett väldigt långsiktigt mål, om ens ett mål.

Att läsa är inte min grej.
Däremot är sambon min motpol, även i detta, och läser om allt möjligt. Han är väldigt allmänbildad för den skull, och det avundas jag. Tur att jag iaf har en person i min närhet som tycker om att läsa och ta reda på, så jag får veta grejer den vägen ;)

Idag har vi inte haft nåt schemalagt i skolan, utan det har då gällt att läsa inför tent. Så ni kan ju gissa hur mycket annat jag fått gjort istället! Mer och mindre vettiga saker, kan jag erkänna. Men viktigast och roligast på agendan idag var simskolor. Och SOM jag har saknat simskolebarnen! Och helt FANTASTISKT kul att se hur mycket de har utvecklats sålänge jag har varit borta på praktik. Nöjd simfröken!

Ännu nöjdare blir hon om hon får en ordentlig natts sömn nu, då katten senaste natt hade ockuperat alla bra ställen i sängen så det blev bara ett enda vridande och vändande.

Dags att gå och blåsa ut mys-ljusen i lägenheten nu, vår nya fina lägenhet.

Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar