fredag 27 mars 2015

Genus

(OBS detta inlägg skrevs sent på torsdag - är alltså ett torsdagsinlägg, inte fredag)


Är genus något som intresserar er?
Jag kan meddela att vi blivande lärare i idrott och hälsa torde osa genus så fort vi fått vår examen. Genusfrågor är något vi jobbar med konstant under utbildningen, och man börjar känna sig ganska mätt på det hela. Jag skulle kunna rabbla om genus i all oändlighet, men jag är just nu ganska trött på att det lyfts i all. Att man aldrig kommer ifrån det.

Idag hade vi litteraturseminarie om just Genus. Alla i klassen hade läst 4 artiklar/undersökningar, både svenska och engelska, och sedan sammanfattat dessa för att kunna ställa frågor kring dessa - och kunna besvara frågor kring dessa. Jag har genus upp till halsen. Det är väldigt intressant - MEN jag skulle gärna hinna andas lite innan nästa våg slår över en.


Imorse hade vi en lektion i hur man kan jobba med redskapsgymnastik på ett kreativt sätt, och just idag testade vi två spel - bingo och monopol. Det är svårt att förklara såhär, taget ur luften, men är det någon som vill ha mer information kring dessa så är det fritt fram att fråga!

Efter lektionen hann vi bara äta lunch, så blev det seminarie på eftermiddan.
Senare på dan var jag på Smisk-möte (vår idrottslärarförening heter SMISK - studenter med idrott som kompetens), och surrade kring mindre och större frågor. Och så är det ju fika på mötena, vilket vår fika-ansvarige sköter utmärkt. Gotti gott!

Lite småtrötta åkte jag och Roger iväg och handlade ikväll. Skönt att ha bilen, gånger som denna. Det blev ganska många kassar idag, och det är delvis för att vi får besök i helgen. Gulliga Ann kommer hit från Finland! För er som inte vet har Jag och Ann en historia på nästan 8 år. Och det är ju alltid speciellt när man får besök hemifrån, gamla vänner som nya!
Vi har inga större planer, men jag lär iaf tvinga henne med till mitt andra hem - Iksu!

Mitt andra hem väntar min närvaro imorgon kl.07.45, så nu är det dags att sussa.
Vi hörs!
Ciao

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar